tisdag 1 november 2011

Ett sexpack är bra för hälsan

Magträning har alltid varit ett nödvändigt ont för mig. Jag har lite pliktskyldigt kört lite crunches och lite maskiner som skall ge bra magträning. Men jag ska erkänna att jag aldrig har satsat fullt ut på det. Jag har upplevt magträningen som tråkig och svår att få resultat av.

Resultat
Frågan är då vad är resultat. Som tjugoåring så var det ganska enkelt. Det vore nice att ha ett sexpack. Men när situps inte gav önskat resultat så dog även motivationen. Nu, fjorton år senare så är det helt andra resultat som hägrar.

Gamla målbilder


Jag har enda sedan tonåren haft en rygg som har varit lite stökig. Jag hade väldiga problem med detta under militärtjänsten och sedan har det hängt med mig under dryga femton år. Jag har fått ont i ryggen när jag åker bil, och när jag lyfter tunga saker och ibland bara sådär utan någon speciell anledning. Som extra krydda på ryggproblemen så skadade jag en disk för två år sedan när jag tränade paddling inför ett multisport lopp och fick förbereda mig inför loppet med rehabträning och vila för att överhuvudtaget kunna ställa upp.

I år har jag kört väldigt mycket core träning. Varvat olika magövningar och ryggövningar för att verkligen träna upp hela mellan partiet.

Den här ökningen har verkligen fått mig att förstå. Att köra massiv core träning skulle förmodligen hjälpa många som känner av problem i ryggen. Genom att träna upp en ordentlig "gördel" så att musklerna verkligen håller i runt om har verkligen förändrat mitt liv. Att sitta på kontoret eller åka bil är inte ens en liten utmaning längre. Löpningen har blivit enormt mycket enklare nu när kroppen orkar med att ha en bra hållning även på längre distanser vilket gör att löpsteget förblir naturligt och i sin tur spar energi och minskar skaderisken. Styrketräningen går också mycket enklare, det är lätt att få till en bra hållning och jag kan nu göra övningar jag aldrig kunde göra förut.

Mitt recept
Det som jag upplever som den stora skillnaden och som har gett mig resultat är att verkligen planera in och lägga tid på att träna core. Jag varierar övningarna mycket och kör både tunga övningar för att bygga muskler samt lättare övningar med fler repetitioner för att få upp uthålligheten i musklerna. Som pricken över i kör jag mycket statisk träning med plank övningar och liknande.

Senast idag blev det 50min ren coreträning och det blir lättare och lättare att verkligen hitta känslan och få resultat för varje gång jag kör. Och när jag väl har tagit ut mig rejält och känner hur träningsvärken kommer smygande redan några timmar efter utfört pass så kan jag bara med ett leende konstatera att det blir bara bättre.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar